Pengasas disebalik jenama kicap ini adalah Datuk Hj Lambak Mohamad. Beliau memulakan perniagaan beliau kira-kira 25 tahun yg dahulu apabila menubuhkan Zara Foof Industries secara kecil-kecilan dengan menyewa sebuah kilang dan memasarkan jenamanya kicapnya disekitar banda Johor Baharu..
Memulakan perniagaan dengan bermodalkan RM40,000, beliau tidak menoleh kebelakang bagi memastikan jenama Kicap kipas udang meniti dibibir rakyat Malaysia. Kawalan kualiti product yg baik serta komitmen pekerja-pekerja syarikat beliau yg sama-sama berkongsi visi yg sama, beliau mencatat jualan bulanan sebanyak RM120,000 sebulan.
Beliau tidak kedekut untuk melabur kembali keuntungan syarikat kepada mempromosikan jenama beliau dan menambahbaikkan kualiti produk beliau. Beliau berani mengambil langkah drastik dan besar dalam mempromosikan jenama beliau di Television. Penambahbaikan juga dapat dilihat dari proses pembungkusan jenama kicap tersebut yg terdapat pada penutup botol kicap tersebut yg semakin moden dan selamat.
Kini, jualan bulanan Kicap kipas udang berjumlah RM6Juta sebulan dan merangkumi kepada kepelbagaian produk seperti sos,kaya dan lain-lain lagi. Jenama kipas udang ini juga telah melangkau jauh ke Asia Barat dan Negara-negara Asean. Dengan jualan syarikat mencecah RM82juta setahun, syarikat ini melangkah setapak lagi dengan penubuhan bangunan syarikat yg bernilai RM35juta di bandar perindustrian Larkin.
Kesungguhan untuk berkembang juga dapat dilihat dengan pelaburan RM10 juta dalam meningkatkan teknologi dalam penghasilan barangan pengguna selain makanan.Ini akan meliputi barangan pengguna seperti minuman isotonik,bahan pencuci pakaian dan ubat gigi.
Siapa sangka, hanya menjual kicap..syarikat ini sekarang bernilai puluhan JUtaaan ringgit...Yang penting, selagi ada keperluan dan kehendak, disitu ada peluang...
No comments:
Post a Comment