Sunday 14 June 2015

Penubuhan kilang teh BOH diMalaysia

                  
BOH Plantations Sdn. Bhd. Adalah yang  pengeluar teh hitam terbesar di Malaysia, dengan kedua-dua pengedaran domestik dan antarabangsa. The BOH Tea Plantation, yang terletak di Cameron Highlands, Pahang, Malaysia juga merupakan ladang teh terbesar di Malaysia.

Latar belakang. BOH Plantations telah ditubuhkan pada tahun 1929 oleh JA Russell, seorang ahli perniagaan British berpendidikan British yang dilahirkan semasa zaman penjajahan British di Tanah Melayu. Russell tiba di Kuala Lumpur pada usia tujuh tahun, pada tahun 1890; eksport utama ketika itu timah. Sebelum BOH, Russell telah bekerja di Selat Trading Company, belajar untuk bercakap beberapa dialek Cina (plus Bahasa Melayu) dan membuat hubungan dengan pelombong timah Cina. Selain melabur dalam tin, Russell dan saudara-saudaranya (Philip, Donald dan Robert) melabur dalam industri getah yang baru muncul pada tahun 1908. JA dan Philip juga telah melabur dalam pembinaan keretapi yang berkaitan, termasuk Stesen keretapi Kuala Lumpur. Pada tahun 1913, Russell membeli hampir satu pertiga daripada hartanah di bandar Ipoh. Dia dan Donald (jurutera perlombongan dari Colorado School of Mines) menubuhkan lombong batu arang di Batu Arang, Selangor kira-kira 25 kilometer dari ibu negara.

Sejarah. Walaupun Kemurungan seluruh dunia pada masa yang BOH telah ditubuhkan pada tahun 1929, Russell optimis tentang perniagaan ladang teh, disebabkan oleh permintaan yang stabil. Russell telah diberikan Konsesi tanah (bersama-sama dengan veteran teh penanam AB Milne dari Ceylon) untuk pertama taman teh BOH di Habu (ia juga merupakan taman teh pertama di Cameron Highlands). Pada masa itu, tanah itu adalah kawasan hutan yang belum dibangunkan, di cerun curam; dengan memaksakan dan keldai pasukan, perladangan melangkah dicipta.

Hari ini, BOH Plantations mempunyai tiga taman-dalam teh Habu (asal), Fairlie Tea Garden, dan Sungai Palas Tea Garden. Terdapat pembungkusan-kilang berhampiran taman utama. 

No comments:

Post a Comment