Sunday 14 June 2015

Dr. John Stith Pemberton ahli farmasi yang mencipta minuman Coca-Cola yang terkenal



COCA-COLA telah dikenal sebagai merek minuman ringan paling terkenal di dunia dengan penjualan terbesar sepanjang sejarah.






Coca-Cola telah menjadi salah satu jenama paling berharga dan berjaya dalam sejarah industri moden.Dikenali pula sebagai 'coke', Coca-Cola diyakini menjadi minuman ringan terlaris dunia.
Minuman berkarbonat ini berjaya mempertahankan popularitinya selama lebih dari satu abad walaupun harus menghadapi banyak saingan, dengan Pepsi dianggap sebagai pesaing kuat.

Penemuan Coca-Cola

Walaupun pengambilan berlebihan minuman berkarbonat dianggap menimbulkan risiko kesihatan, menariknya, orang yang mencipta Coca-Cola adalah seorang ahli farmasi!
Dr. John Stith Pemberton, seorang ahli farmasi tempatan dari Atlanta, Amerika Syarikat, adalah yang mencari Coca-Cola.
Dia membuat resipi pertamanya dalam tiga cerek tembaga di laman belakang rumahnya. Pemberton lantas membawa minuman racikannya ke farmasi Jacob dan mula mempromosikannya.
Minuman ini pertama kali dijual di farmasi yang sama pada 8 Mei 1886. Kira-kira sembilan hidangan minuman terjual setiap harinya dengan harga 5 sen untuk setiap hidangan.
Sebelum mencari resipi Coca-Cola, John S. Pemberton telah lama taksub mencari ubat sekaligus minuman yang boleh menyembuhkan pelbagai aduan.
Selama masa itu, laporan tentang manfaat kesihatan dari tanaman coca (koka) telah banyak tersebar.
Coca dikenali sebagai perangsang, afrodisiak dan juga mempunyai sifat melancarkan pencernaan. Dengan begitu banyak kegunaan, coca menjadi tanaman yang dicari Pemberton.
Angelo Mariani, seorang Corsica telah lebih dulu membuat wain coca (coca wine), yang disebut Vin Mariani dan mendapat kejayaan besar di Eropah.
Banyak selebriti, termasuk Thomas Edison, Ratu Victoria dan bahkan tiga Paus diyakini menjadi penyuka minuman ini.


1886

AWAL KESEGARAN

AWAL KESEGARAN

COCA-COLA pertama kali disajikan pada tanggal 8 Mei 1889 di Jacob’s Pharmacy. Sebanyak sembilan minuman telah terjual sepanjang tahun.


NAMA ITU TELAH LAHIR

Seorang akuntan perusahaan bernama Frank Robinson memberi nama untuk COCA-COLA dan menggunakan bentuk tulisan Spencerian yang terkenal untuk kedua huruf C agar terlihat menarik.


1899

DI DALAM KEMASAN BOTOL

COCA-COLA dalam kemasan botol pertama kali dibuat pada tahun 1899 dengan menggunakan botol berbentuk Hutchinson.


1900

DUKUNGAN PARA BINTANG

Seorang penyanyi opera bernama Hilda Clark adalah selebriti pertama yang menjadi bintang iklan COCA-COLA dalam berbagai media, termasuk nampan, poster, dan pembatas buku.


1915

KONTUR BOTOL

Prototipe kontur botol COCA-COLA didesain oleh Alexander Samuelson

No comments:

Post a Comment