Friday 12 June 2015

Penemuan yang telah memudahkan manusia untuk memasak

Dapur adalah bahagian rumah tempat untuk memasak atau menyediakan makanan.Dan setiap rumah mesti mempunyai dapur gas.Kerana dapur gas antara barang keperluan manusia kini.ini kerana semua makanan perlu dimasak. mengikut peradaran zaman,kini dapur sudah berkembang menjadi lebih segera lagi.Sebelum menjadi dapur gas yang semakin di mudahkan ini ternyata dapur mempunyai suatu cerita unik dalam sejarahnya. Boleh anda simak cerita asal usul dapur di bawah ini.
Sejarah mengenai alat masak ini sudah di mulai sejak abad yang ke 18 lalu. Pada masa itu yang sebelum di dapati dapur sebagai alat masak yang lebih mudah, masyarakat majoriti di Eropah banyak yang menggunakan tungku yang terbuka yang menggunakan kayu kering sebagai alat pembakar. Lalu pada abad pertengahan penemuan mula berkembang, di saat ini tungku yang telah di buat tidak lagi rata dengan lantai, namun di bentuk yang lebih tinggi lagi. Setinggi pinggang dari manusia. Namanya penemuan baru biasanya untuk memudahkan atau lebih mudah daripada penemuan sebelum ini. Benar sekali penemuan tersebut di gunakan untuk memudahkan orang memasak agar tidak lagi bengkok kerana tingginya yang sudah di rancang pas.

Dan semakin berkembang akhirnya relau tidak lagi berkesan, sejak tahun 1735 tungku tersebut tidak lagi di gunakan. Alasannya boleh menyebabkan menimbulkan suatu asap yang boleh membahayakan manusia.

Akhirnya pada tahun 1922 sudah di lancarkan dapur gas yang sering di sebut dengan nama AGA Cooker. Dapur yang masih sering di kenal sampai saat ini sudah di ciptakan oleh pemenang Nobel Gustaf Dalen yang berbangsa Sweden. Selepas itu akhirnya adalagi penemuan yang sudah di dapati oleh Alexis Soyer pada tahun 1849 tentang dapur mudah alih. Dapur ini adalah dapur yang di hasilkan dari tekanan udara yang boleh semburkan minyak tanah, pastinya anda sudah memahami dapur ini yang sering di gunakan pada orang-orang pedangang kaki lima beberapa tahun yang lalu sebelum minyak tanah jarang.

Dapur gas pertama kali di buat di tahun 1820, akan tetapi masih dalam bentuk percubaan dan bersifat rahasia. Baru benar-benar di pasarkan pertama kali pada World Fair di London tahun 1851. Mulai tahun 1880 dapur gas semakin dikenali masyarakat luas dan berkembang secara komersil, walaupun agak terbantut kerana pertumbuhan rangkaian paip yang lembap.

Pada 20 September 1859, George B. Simpson di Washington DC, Amerika Syarikat mematenkan dapur elektrik yang menggunkan pemanas dari gegelung. Prinsipnya, tenaga elektrik diubah menjadi tenaga haba melalui gegelung. Seiring perkembangan jaman, di tahun 1970 muncul idea untuk menggantikan kumparan kawat dengan glass-caramic, sehingga dapur termuktahir saat ini tidak berbau, berasap, dan ringkas.

No comments:

Post a Comment