Sunday 14 June 2015

sejarah penciptaan kon aiskrim

            
Kon ais krim yang anda sedang lihat sekarang ini sebenarnya bukanlah dicipta dengan sengaja.  Ia wujud pada tahun 1904 di mana penjual  aiskrim pada masa itu telah kehabisan pinggan.  Dia kemudian berfikir dan menemui cara untuk menjual aiskrim tersebut.  Caranya adalah dia menggulungkan waffle dan meletakkan aiskrim di atasnya.  Maka dari itu terciptalah aiskrim kon.


Di Amerika Syarikat, kon aiskrim telah dipopularkan pada dekad pertama abad ke-20. Pada 13 Disember 1904, yang New Yorker bernama Italo Marchioni menerima AS paten untuk acuan untuk membuat cawan pastri untuk memegang aiskrim.Marchioni mendakwa bahawa dia telah menjual aiskrim di pemegang pastri yang boleh dimakan sejak tahun 1896. Walau bagaimanapun , paten Marchioni itu bukan kerana kon dan dia kehilangan tindakan undang-undang bahawa dia kemudiannya difailkan terhadap pengeluar kon bagi pelanggaran paten.


Abe Doumar dan keluarga Doumar juga boleh menuntut kredit untuk kon aiskrim. Pada usia 16 Doumar mula menjual paperweights dan barangan lain. Pada suatu malam, dia membeli sebuah wafel dari vendor lain dipindahkan ke Norfolk, Virginia dari Ghent di Belgium, Leonidas Kestekidès. Doumar meneruskan untuk menggulung wafel dan letakkan satu sudu aiskrim di atas. Beliau kemudian mula menjual kon di Ekspo St Louis. Kon-Nya adalah satu kejayaan yang telah mereka mesin pembakar empat besi dan mempunyai faundri yang membuat untuk dia. Pada Ekspo Jamestown itu pada tahun 1907, beliau dan saudara-saudaranya menjual hampir dua puluh tiga ribu kon. Selepas itu, Abe membeli setengah automatik mesin 36-besi, yang menghasilkan 20 kon seminit dan membuka Doumar itu Drive Dalam di Norfolk, Virginia, yang masih beroperasi di lokasi yang sama lebih 100 tahun kemudian


No comments:

Post a Comment