Sunday 14 June 2015

Permulaan jenama teh Lipton yang digemari ramai

          
Lipton adalah jenama teh yang dimiliki oleh Unilever. Lipton juga rangkaian pasar raya di United Kingdom sebelum ia dijual kepada Argyll Makanan, untuk membenarkan syarikat itu memberi tumpuan semata-mata kepada teh. Syarikat itu dinamakan sempena pengasasnya Thomas Lipton.
        
Thomas Lipton memulakan perjalanan di dunia untuk item baru kepada stok di kedai ini, satu perkara adalah teh, kerana jualan telah meningkat dua kali ganda daripada £ 40 juta daripada lewat 1870-an untuk £ 80000000 oleh pertengahan 1880-an. Bagaimanapun, beliau percaya harga itu terlalu tinggi, jadi pada tahun 1890, beliau membeli kebun teh sendiri di Ceylon, kini Sri Lanka, dan dibungkus dan dijual teh Lipton yang pertama. [3] Berpegang teguh kepada wawasan ini, beliau mengatur pembungkusan dan penghantaran pada kos yang rendah dan dijual teh dalam paket dengan paun (454g), setengah paun (227g), dan suku paun (113g), dengan slogan pengiklanan: ". Terus dari taman-taman teh teko" Teh Lipton adalah satu kejayaan segera di Amerika Syarikat. Thomas Lipton telah diberi gelaran kesatria oleh Ratu Victoria, yang telah menjadikan dia Sir Thomas Lipton pada tahun 1898 pada usia empat puluh lapan.

Perniagaan teh Lipton telah dibeli oleh syarikat barangan pengguna Unilever dalam beberapa urus niaga berasingan, bermula dengan pembelian perniagaan Amerika Syarikat dan Kanada Lipton pada tahun 1938 dan siap pada 1972 apabila Unilever membeli baki perniagaan Lipton global daripada Pembekal Bersekutu.

Pada tahun 1991, Unilever mewujudkan usaha sama pertama dengan PepsiCo, Pepsi Lipton Perkongsian, untuk pemasaran bersedia untuk minum (botol dan tin) teh di Amerika Utara. Ini diikuti pada tahun 2003 oleh sebuah syarikat usaha sama kedua, Pepsi-Lipton International (PLI), meliputi banyak pasaran bukan Amerika Syarikat. PLI telah diperluaskan pada September 2007 untuk memasukkan beberapa pasaran Eropah besar. PepsiCo dan Unilever setiap mengawal 50% daripada saham-saham syarikat usaha sama

No comments:

Post a Comment